• Imprimeix

Un 8% de les visites programades cada any a l’atenció primària es perden perquè els usuaris no hi acudeixen

13/09/2017 11:09
cc_consulta_atencio_primaria

Un dels principals objectius de l’Institut Català de la Salut cerca la millora de l’accessibilitat a l’atenció primària. Per aquest motiu començarà una campanya de conscienciació sobre el bon ús dels serveis, amb la finalitat d’explicar les vies que té la ciutadania per comunicar-se amb els equips d’atenció primària, amb l’objectiu d’aprofitar els recursos disponibles. Durant les properes setmanes es difondrà un pla per promoure un bon ús de l’atenció primària. Un decàleg que es fonamenta en els drets i deures de la ciutadania i que promou aspectes pràctics per emprar aquests serveis de forma adequada.

Segons dades dels darrers 12 mesos, un total de 2.509.213 persones amb una cita prèvia en algun centre d’atenció primària de l’ICS no s’hi ha presentat. La xifra representa un 8% del total de cites programades a la xarxa d’atenció primària de la institució en aquest període.  En un any, els professionals d’atenció primària fan més de 38 milions de visites.

Les visites a què els usuaris no es presenten es perden, ja que no es poden reprogramar i no hi ha temps d’atorgar-les a una altra persona. Per evitar-ho, l’ICS té en marxa diverses iniciatives per conscienciar la ciutadania perquè anul·li i/o canviï la cita si, finalment, no pot anar-hi.

És el cas dels centres d’atenció primària del Vallès Oriental i Occidental, on el percentatge de persones que no es presenten a la cita concertada arriba en algunes especialitats, com l’odontologia, al 20%. Per aquest motiu, s’ha posat en marxa una campanya de recordatoris a través de missatges al mòbil. Els missatges  inclouen tots els canals per informar sobre l’anul·lació de la cita: a través del telèfon (93 326 89 01), del web de l’ICS o de l’aplicació Cat@salut La Meva Salut.

En cas que la persona igualment no vagi a la visita se li envia un correu electrònic explicant-li que, si l’anul·la amb antelació, aquesta cita la pot aprofitar una altra persona i així no es perd. En aquesta mateixa línia, també s’han impulsat campanyes informatives als mitjans locals de la zona.

En d’altres territoris també hi ha experiències similars d’enviament de missatges i correus electrònics per fer recordatoris de cita prèvia.

 

Per revertir aquestes xifres, l’ICS té en marxa diverses iniciatives de conscienciació sobre la necessitat d’anul·lar les visites, si no és possible anar-hi.